Sâ 26.03.2016    19:30    hartă

Ea e băiat bun Eugen Jebeleanu

Sâmbătă, 26 martie/ 19h30, CNDB, sala Stere Popescu

 

Din copilărie, EL se consideră mai mult fată decât băiat. Îşi spunea EA şi purta rochii. EL/EA a crescut cu această dilemă. La 30 de ani, confuzia persistă. Trăieşte într-un sat din Maramureş, cântă muzică populară la nunţi și prin baruri. Nimic neobişnuit, în afară de faptul că pe buletinul său stă scris un nume masculin. În sătucul în care trăieşte, EA pare să fie pe deplin acceptată de comunitate. Mai mult, sătenii sunt bucuroşi că România a intrat în Uniunea Europeană, în felul ăsta s-ar putea căsători şi EA. EA îşi povesteşte viaţa, cum şi pe cine a iubit, bărbaţi geloşi, iubiri care s-au terminat în bătăi. Mărturiseşte cum a fost obligată să facă prostituţie în Spania şi cum s-a întors în ţară mai mult moartă decât vie. Acum şi-a cumpărat nişte animale, ca să petreacă mai mult timp acasă.

 

Concept şi regie: Eugen Jebeleanu

Performer: Florin Caracala

Muzică: Alex Halka

Decor și costume: Velica Panduru

Text de Eugen Jebeleanu după filmul documentar Rodica e băiat bun (2005), de Marian Ilea și Gheorghe Dinu

 

Spectacol recomandat 16+.

O coproducție între Compagnie 28 / Colectiv A, în parteneriat cu Căminul Cultural. Un proiect sprijinit de Fundația ERSTE.

Parteneri: Festivalul Péril Jeune – Confluences, Paris, Cie des Ogres, Franta, Institutul Cultural Român

Mulţumiri: Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” Timişoara

 

Evenimentul face parte din proiectul Hotspot.art – Artă și Cultură Contemporană pentru Comunități, finanțat printr-un grant oferit de Norvegia, Islanda, Liechtenstein și Guvernul României și derulat de Fabrica de Pensule.

 

Eugen Jebeleanu a fondat  alături de Yann Verburgh Compania de teatru româno-franceză „28”. De la înfiinţare, aceștia au creat 10 spectacole: patru în Franța („Sacha, Guillaume et moi” – 2010, „Canin Felin” în 2011-2012, „Isadora-expoziție teatrală” în 2011-2013, ”poimâine.alaltăieri” - 2011) şi șase în România („Ficţiuni mici de Romania”- 2012 (coproducţie: Teatrul LUNI de la Green Hours & Compagnie 28), „dontcrybaby” – 2012 (coproducţie: Teatrul LUNI de la Green Hours & Compagnie 28), „ALB (white dress code)” – 2013), RETOX (co-producție cu Unteatru București),  HOTEL (co-producție Compagnie 28, Teatrul Unteatru și ColectivA Cluj) şi “Ea e băiat bun” în co-producție cu Colectiv A în cadrul festivalului Temps d`Images Cluj. De mai bine de cinci ani, Compania 28 aduce pe scenă poveşti care tratează subiecte politice și sociale, pentru a da voce anonimilor, noneroilor care nu aparţin majorităţii şi care nu aderă la „cultura dominantă”. Teatrul propus e unul deschis vocilor minoritare, celor care se află la margine, revoltelor contra unor sisteme care cenzurează inițiativele afirmării libertăţii de expresie.

 

„Regizorul Eugen Jebeleanu și performerul Florin Caracala construiesc un show stratificat în care explorează – prin gesturi și atitudini contrastante, violente și poetic-abstracte – o atașantă instabilitate a identității prestabilite, o permanentă redefinire a devenirii care se modelează sub ochii noștri. Identitatea de gen e un proces, nu un dat imuabil, e o sumă de căutări existențiale majore, o politică a metamorfozei, o recuperare a nevoilor intime, nu o construcție invariabilă.”  (Mihaela Michailov - Scena.ro)
 

 

EN >>

 

Ever since childhood, HE considered himself to be more of a girl than a boy. HE’d refer to himself as SHE and wear dresses. HE/ SHE grew up with this dilemma. SHE’s now 30 but the confusion is still there. SHE lives in a village in Maramureș and sings folk music at weddings and in bars. There’s nothing exceptional, except for the fact that he bears a male name in his documents. SHE seems to be fully accepted by the community of her small village. Furthermore, the villagers are happy that Romania is now part of the European Union, and so SHE might also get married some day. SHE tells of her life, of how and who she loved, of romances ended in fists. She recounts of her forced prostitution in Spain and of her returning home more dead than alive. Now SHE bought some farm animals and is spending more time at home.