Du 23.11.2014    17:30

BIEFF 2014 Warm-Up: Dance Cinema @ CNDB / proiecție scurtmetraje

PROGRAM:
RIVERS RETURN (de Joe Vanhoutteghem, Belgia / Slovenia, 2011, 12’)
Combinând muzica de vioară, o coregrafie simbolică şi imagini ale schimbării neîncetate și ale efemerului, RIVERS RETURN este o experienţă emoţională puternică, o alegorie aproape magică a vieţii văzute ca un flux neîntrerupt de evenimente, în continuă transformare. În timp ce limitele temporale se dovedesc închipuite, trecutul, prezentul şi viitorul amestecându‐se constant, povara timpului devine din ce în ce mai reală. Prinşi într‐o fugă fără destinaţie aparentă, personajele se grăbesc inutil, închistându‐se în costume şi apoi evadând, având nevoie de o viaţă intreagă pentru a găsi iubirea. Acest eseu visual despre destinul ființei umane trezeşte în spectator realitatea efemerităţii, a unei vieţi scurgându‐se la fel de rapid ca apa unui râu.

OFF GROUND (de Boudewijn Koole, Olanda, 2013, 13’)
Câștigător al Premiului Publicului la Cinedans Festival Amsterdam 2013, OFF GROUND este un mix conceptual de coregrafie și cinema, despre puterea și frumusețea legăturilor afective. Pe un teritoriu vizual suprarealist, în care vedem cum sufletul se desprinde de corp, o mamă și un fiu își articulează prin dans trecutul și prezentul. Un film emoționant, care folosește corpurile în mișcare ca mijloc de expresie a emoției trăite atunci când doi oameni trebuie să se despartă, în vreme ce granița dintre realitate și iluzie și cea dintre viață și moarte se relativizează.

EGON (de Michiel van Jaarsveld, Olanda, 2013, 9’)
Simptomele de febră fac ca ultimele zile din viața pictorului austriac Egon Schiele (EGON) să pară că trec
dincolo de limitele unui timp şi spaţiu precis. Portretele sale stilizate prind viaţă și îl împing din ce în ce mai aproape de moarte. Ceea ce aduce la viaţă opera sa cu totul specială, într‐un mod pe cât de romantic, pe atât de crud și nemilos. Însoțită de sonorități melancolice, realitatea alb‐negru devine un vis febril, în care mișcările puternice, expresive explorează granița dintre frumusețe și erotism pe de o parte, și dezintegrare și perversitate de cealaltă parte.

COLLECTIVE IDENTITY (de Sandra Mavhima & Radu Aldea, România, 2012, 15’)
Combinând elemente de dans clasic şi dans contemporan, bazate pe mișcări generate de emoții, COLLECTIVE IDENTITY este o călătorie în mintea dansatorilor, în încercarea lor de a‐şi recăpăta unicitatea. Un eseu senzorial despre un grup de dansatori care se confruntă cu frica, dragostea și durerea și care caută să se regăsească odată ce renunță să mai creadă în ceea ce ar trebui să fie.

EARLY RISING FRANCE (de Hugo Chesnard, Franța, 2011, 22’)
Câștigător al Premiului Publicului la Clermont‐Ferrand 2012 și nominalizat în 2012 la premiile César, EARLY RISING FRANCE este o comedie muzicală exuberantă impregnată de militantism social. În registrul musicalului, filmul dezbate problematica nerespectării drepturilor imigranților, pornind de la un fapt real: „Souleymane, un angajat fără acte, a fost arestat în vara lui 2006 la locul său de muncă şi deportat în Mali. Acest om avea un loc de muncă, o soţie, un copil şi trăia în Franţa de mai mulţi ani. Avionul care ar fi trebuit să-l readucă în Mali nu a mai decolat din cauza protestului pasagerilor”, povestește regizorul. Filmul ridică problematica solidarității și vinovăției sociale, fiind cu siguranță o rampă de lansare a discuțiilor în contradictoriu.

IMMORTELLE (de David Verbeek, Olanda / Taiwan, 2012, 16’)
Coregrafia și cinema‐ul se întâlnesc în tulburătorul IMMORTELLE, o poveste de dragoste destrămată, în care durerea despărţirii este vizualizată într‐un mod cu totul surprinzător și fascinant. Recent separaţi, protagoniştii încearcă să‐şi continue viaţa în mod normal, dar sentimentele care persistă în fiecare dintre ei se materializează în lumea exterioară. Interioarele pustii și neprimitoare, ce par a fi un ecou al golului lor interior, sunt invadate de dubluri cadaverice ale foştilor iubiţi. Aceste plăsmuiri ale minţii personajelor se zbat între viaţă şi moarte: ultima suflare a relaţiei. O experiență profund emoţională, filmul vorbește despre sentimente atât de puternice încât, în căutarea vindecării, pun stăpânire pe realitate.

NATION FOR TWO (de Chaja Hertog & Nir Nadler, Olanda, 2012, 16’)
Mix de land art, performance și stop‐motion, NATION FOR TWO este un eseu vizual suprarealist pe ideea că dragostea nu cunoaște frontiere. Inspirat de propriile biografii ale autorilor, filmul urmărește un bărbat și o femeie care, pentru a fi împreună, străbat, pe sub pământ, planeta, dintr‐un capăt spre celălalt, trecând prin păduri, deșert, spații urbane sau zone de război. Eleganța formală a filmului se împlinește o dată cu întâlnirea fascinantă vizual a celor doi, într‐un loc unde limitele fizice ale spațiului sunt abolite. „În călătoria noastră unul spre celălalt, între Europa și Orientul Mijlociu, ca să putem rămâne împreună ne‐am confruntat cu numeroase bariere și obstacole birocratice, care au inspirat colaborarea noastră la acest proiect.”, spun regizorii

Un eveniment BIEFF/ Festivalul Internațional de Film Experimental București în parteneriat cu Centrul Național al Dansului București

FESTIVALUL INTERNAŢIONAL DE FILM EXPERIMENTAL BUCUREŞTI/ BIEFF are ca principal centru de interes experimentul în cinema şi artă vizuală.

BIEFF este primul eveniment din Romania dedicat filmului de avangardă, o iniţiativă necomercială şi educaţională, având ca scop susţinerea creaţiilor inovatoare şi a artiştilor cu viziuni profund personale asupra realităţii contemporane şi care explorează cu îndrăzneală limitele limbajului cinematografic.

Peter Greenaway este Preşedintele Onorific al BIEFF.