Ma 27.03.2007    19:00

Atelier-Rui Catalao

Pentru detalii despre atelierul sustinut de Thomas Caley vezi mai jos (scroll down)

Atelier de Dramaturgie Coregrafică
- condus de dramaturgul Rui Catalao (Portugalia) -


Centrul National al Dansului – Bucuresti organizeaza in perioada 26 martie – 4 aprilie 2007, intre orele 17.30 – 21.00
un Atelier de Dramaturgie Coregrafica condus de dramaturgul Rui Catalao (Portugalia).
Atelierul se adresează in exclusivitate dansatorilor si coregrafilor profesionisti. 

Inscrierile se pot face pe adresa office@cnb.ro, cu mentiunea „Atelier - Rui Catalao”, pană la data de 23 martie 2007.
Numărul de locuri disponibil este de maxim 10 participanti, iar locurile se vor ocupa in ordinea inscrierilor. La acest atelier asistenta este liberă.
Taxa de participare este de 45 lei.

________________________________________________________________
Rui Catalao s-a nascut in Calem, Portugalia, in 1971. S-a afirmat ca jurnalist si critic (muzical, de film, literar), apoi a inceput sa lucreze ca dramaturg
si interpret alaturi de coregraful Joao Fiadeiro. A colaborat cu coregrafii Manuel Pelmus, Brynjar Bandlien si Miguel Pereira. Este autorul pieselor “My kind of job”,
“The dark room” (impreuna cu Manuel Pelmus) si “Elogio da classe politica Potuguesa”.


“Dramaturgia este perceputa adesea ca un scenariu inmanat coregrafului pentru a il transforma in miscare si limbaj gestual.
Aceasta interpretare simplista poate fi adevarata doar in contextul unei viziuni clasice asupra dansului, presupunand codurile si
vocabularul specific. Insa in sfera dansului contemporan -unde corpului nu ii mai este atribuita o semnificatie- dramaturgia
isi gaseste sensul numai in urma procesului creativ.
 
In cadrul atelierului propus, dramaturgia va structura materialul coregrafic ca o experienta in timp. Aceasta inseamna de asemenea :
combinarea elementelor avand in vedere strategia si folosirea perspectivei nu doar de dragul impactului vizual, dar ca informatie pertinenta pentru spectator.
 
Dramaturgia coregrafica este, in viziunea mea, o traducere estetica a creatiei coregrafului si a performerului.
Coregraful elaboreaza studiul tehnic si felul in care dansatorul ar trebui sa abordeze si sa dezvolte acest studiu.
Asumandu-si rolul de spectator, dramaturgul imagineaza cum  vor fi percepute din exterior aceste actiuni, propunand schimbari si tranzitii potrivite intelegerii spectatorului.
 
Cu cat coregrafii si dansatorii se dedica cercetarii coregrafice, cu atat mai greu le este sa isi priveasca munca din exterior.
Aceasta propunere se refera asadar la pregatirea unui spectacol pentru confruntarea cu publicul neavizat
(care nu cunoaste motivatiile si procesul prin care artistii au trecut, si ignorand detaliile tehnice).
 
Acest atelier va da raspunsuri celor mai importante etape in desavarsirea unei lucrari coregrafice : definirea ideilor, alegerea si structurarea materialului coregrafic.
 
Slefuirea materialului este pasul definitoriu intr-un proces artistic (care aduce munca la o identitate proprie).
Dramaturgia constituie deci un rol vital in ultima parte a proiectului - menita sa contruiasca o punte intre actiunile dansatorilor
si imaginile percepute dinafara, pentru ca spectacolul sa devina o experienta in timp continand un inceput, un continut si
un sfarsit si nu doar o gramada de momente aleatorii mai mult sau mai putin interesante.
 
Participantii sunt invitati sa propuna propriile lor lucrari (chiar daca sunt in faza incipienta) pentru a servi drept material de analiza pe parcursul atelierului.”

Rui Catalao