News from Polska #3 - The Tickler and the Ticklee

Ediția 2017 a festivalului News from Polska prezintă o selecție de lucrări a căror dramaturgie este bazată pe dialogul interior și relația complicată a acestuia cu sisteme de autoreglare, alături de devieri eferențiale care variază de la halucinații auditorii verbale până la emulația celuilalt, sindromul mâinii extraterestre și dialogul divin.

Pentru a derula o acțiune motorie specifică, sistemul central nervos emite un semnal eferent. Cu o fracțiune de secundă înainte ca acest semnal să pună în funcțiune mușchiul sau membrele responsabile, este emis un semnal identic, numit copie eferentă. După finalizarea mișcării, copia eferentă este comparată cu rezultatul. Dacă cele două coincid, copia eferentă este păstrată în formă identică și pe măsură ce mișcarea se repetă, aceasta devine un automatism motor. Dacă nu coincid, copia eferentă este modificată și folosită ca feedback pentru mișcări viitoare, în încercarea de a elimina factorii disturbatori.

Copiile eferente sunt create cu propria noastră mișcare, dar nu și cu cea a altora. De aceea, alții ne pot gâdila (nu există o copie eferentă a mișcării care produce senzația), dar noi nu ne putem gâdila singuri (copiile eferente ne informează că este vorba de auto-stimulare). Deși situația e clară în cazul distincției între propriile acțiuni și cele ale altora, nu suntem confruntați niciodată cu problema distincției între gândurile proprii și cele ale altora. În interiorul propriei minți, separarea dintre cel care gâdilă și cel care este gâdilat se dovedește a fi mai dificilă.

Psihologul Lev Vygotsky (1934-1987) a definit dialogul interior ca o formă de autoreglare verbală derivată din schimburile mediate semiotic între interlocutori pe plan social. Un dialog care își are originea în planul interpsihologic ca schimb între indivizi, este apoi reconstruit în planul intrapsihologic ca dialog interior sau gândire verbală. Gândirea noastră este deci infuzată de voci exterioare pe care adeseori nu le recunoaștem ca aparținând altora și a căror rezultat încercăm să îl anticipăm prin modele eferențiale.

Selecție și concept curatorial: Larisa Crunțeanu

Producător: Institutul Polonez din București

Grafică: Vlad Anghel