Selecția de programe și proiecte 2016

PROGRAM - Prezentări din Selecția de proiecte 2016 14 – 18 decembrie 2016 Întâlniri informale. Intrarea liberă Selecția de programe și proiecte 2016     LINOTIP (Ion Brezoianu 23-25) ► Miercuri, 14 decembrie, ora 21.00 – Arcadie Rusu – BABEL ► Joi, 15 decembrie, ora 20.30 – Ioana Marchidan – 2 femei contemporane MACAZ (Calea Moșilor 106) ► Joi, 15 decembrie, ora 21.00 – Paul Dunca şi Eduard Gabia – Istoria cântată a dansului românesc Centrul Naţional al Dansului Bucureşti (Mărăşeşti 80-82) Joi, 15...

mai mult

#PremiileCNDB2016 – transmisie live, sâmbătă, 10 decembrie, de la 20:30

Centrul Naţional al Dansului vă invită să urmăriţi transmisia live a evenimentului #PremiileCNDB2016, în cadrul căruia se vor decerna premiile pentru contribuţia adusă construcţiei dansului contemporan. Gala poate fi urmărită începând cu ora 20:30 pe pagina de Facebook sau accesând acest link. via GIPHY    

mai mult

Arta contemporană plânge

Text înscris în concursul #vazutlaCNDB 2016   Bienala de Coregrafie din București este un eveniment cât se poate de fericit în mediul cultural bucureștean, destul de anchilozat în conservatorism, iar promovarea lui s-a dovedit a fi un task dificil pentru organizatori. Existența acestei ediții pilot a scos la iveală vechi probleme sistemice, care se reflectă în posibilitățile spațiilor experimentale de a atrage sponsori și pe care organizatorii CNDB le-au sesizat public în perioadă aceasta. Eu am fost la câteva dintre spectacolele curate de Iulia Popovici, Marta...

mai mult

Corpo-real? Cu Mădălina Dan la The Agency of Touch

Text înscris în concursul #vazutlaCNDB 2016 Am fost la The Agency of Touch și am vrut să văd ce mi se poate întâmpla în creier dacă mă pișcă cineva de un deget de la picior. Simplist, poate, pentru unii. Deloc lipsit însă de ecou pentru alții. Deși în mod obișnuit sunt mulțumită de relația de transparență pe care o are sinele meu conștient cu senzațiile mele receptate, înțeleg și regret că nu pot vizualiza relația reală dintre stimulare și efecte. Am intrat într-o încăpere neutră la CNDB, apoi într-un cort, apoi m-am așezat pe o masă ca de masaj....

mai mult

37 minutes of make believe - cronică de spectacol

Text înscris în concursul #vazutlaCNDB 2016 M-a surprins mișcarea care interacționa cu discursul și muzica determinând crearea unui univers dinamic care surescită toți receptorii corpului uman și stârnește o tonă de senzații și trăiri. M-a surprins ceea ce trăiam, ceea ce mintea mea crea pe structura a ceea ce îmi era oferit de spectacol. M-a surprins valul de emoții ce m-a asaltat, de la bucurie la extaz și de la tristețe până la lacrimi. Și atunci am știut de ce îi zice Make Believe, am știut că a meritat să fiu acolo, am știut că orice aș fi crezut...

mai mult

Despre dans, cu dragoste

Text înscris în concursul #vazutlaCNDB 2016   Asteptare. Ne privesc. Ii privim. Respiram. Ne privesc. Caut ceva in buzunarul din dreapta. Ne privesc. Respiram. Mintea nu mai are rabdare. Impinge ochiul o secunda spre vecinul din stanga. Oare el respira la fel? Priveste? Ne privesc. Respiram. Gandurile coboara. Asteptare. Ii privim. Ne privesc. Si intre respiratii facem alegerea. Intram cu ei sau ramanem pe margine? Ne privesc. Ii privim. In clipa in care incep sa se miste, intr-o leganare lunga, insesizabila la inceput, nu mai conteaza unde suntem. Zarurile au fost...

mai mult

Now is new, said the mermaid. Buffering: ...100%

Text înscris în concursul #vazutlaCNDB 2016 Orice persoană care a încercat măcar o dată să își depicteze sinele știe despre ce vorbesc: este traseul terapeutic printr-un hol care conduce la o grădină. Chit că până acolo mergi la pas, alergi desculț, te lași purtat de un râu sau de o avalanșă de zăpadă. În grădina mea există minim două poluri de atenție: un cufăr frumos, prețios și vechi, care conține cele mai pătrunzătoare și împlinitoare traume din trecutul meu, precum și o bancă senină, înconjurată de tufe și flori, aflată în fața unui iaz...

mai mult

Bienala Regională de Coregrafie

Text înscris în concursul #vazutlaCNDB 2016 Cristina Maldonado: “Mulţi ani am fost interesată de crearea de experienţe prin care să ofer spectatorilor oportunitatea de a relaţiona în alte moduri cu lucrurile. Să nu stea pur şi simplu pe scaun şi să urmărească ceva. Şi nici ca şi cum te duci undeva şi cineva îţi spune să te ridici în faţa tuturor şi să participi. Îmi displace cu adevărat acest lucru. E mai degrabă ca atunci când inviţi pe cineva să cineze, să guste lucruri care îţi plac ţie sau creezi un mediu în care persoana poate fi surprinsă de...

mai mult

Dancey, with a chance of duet

Text înscris în concursul #vazutlaCNDB 2016.   I went to see the dance show “Drive-by Duet” by Mihaela Dancs and Andreea David, two artists with an extensive background in the performative arts, a show I hoped would grant me a much needed escape from the strict and boring white cube. As I took my place in the auditorium, I felt relieved to be rid of artist statements and mindless art show chit-chat. The show kicks off with a heavy yet rhythmic rock song that immediately contaminates David and Dancs, whose moves reflect the mood of the music. Each of them is in tune with the...

mai mult

Cuminţeniile lui Manuel Pelmuş

Temps D’Images #9, 7-13 noiembrie, Cluj.  Înşurubat bine în actualitatea so­cial po­litică şi cea performativă, Festivalul Temps D’Images de la Cluj, organizat de Colectiv A, curatoriat de Miki Branişte şi Iulia Popovici şi avînd ca artist asociat, la ediţia din acest an, a noua, pe coregraful şi performer-ul Farid Fairuz, are marea calitate de nu fi intrat în rutină. De regulă, după cîteva ediţii reuşite, festivalurile creează un tipar şi efortul lor se reduce la a reproduce, an de an, aceeaşi reţetă. Ca şi formatele performative pe care le promovează,...

mai mult

Cum a prins viață Cumințenia Pământului

E întuneric. Nu văd nimic. Mă aflu într-o cameră în Muzeul de Artă din Cluj. O statuie a prins viață și vorbește. Spune pe o tonalitate calmă, calculată: „I have my back perfectly straight. I can stand up as well. I am just a stone. I am a woman. I am a men. I am Egyptian. I am Parisian. I am primitive. Egyptian. African. Vulcanic. Neolithic. I am a luxury. I am important. I am transgender. I am post-gender. I am humble. I am liquid. I am stable. I am not here.” Este Cumințenia Pământului a lui Constantin Brâncuși. Ea vorbește. De fapt, nu este, pentru că nu o...

mai mult

Bienala Regională de Coregrafie - ediţie-pilot

Centrul Naţional al Dansului Bucureşti, cu sprijinul East European Performing Arts Platform (Polonia) a organizat la Bucureşti, în prima săptămână din noiembrie, ediţia-pilot a Bienalei Regionale de Coregrafie-Re//Dance – primul eveniment de profil dedicat dansului contemporan din Europa Centrală şi de Est. Potrivit coregrafei Vava Ştefănescu, ideea organizării acestui eveniment a “încolţit” încă din toamna anului 2013, când şi-a început mandatul de manager al Centrului Naţional al Dansului, deoarece se simţea nevoia internaţionalizării, a reconectării cu...

mai mult

Casa de … bulgari

La spectacolul “Total Damage” am râs în primul rând, la propriu și la figurat. Vecinii noștri de la sud ne-au propus un spectacol despre iubire, schizoid și alert în care ea este frumoasă, cu părul lung și cu o rochie superbă, iar el este nebun, dus și întors. De fapt, ar fi trebuit să spun că el cântă la chitară, pentru că se știe deja, o fată poate ierta orice unui băiat care cântă la chitară. Chiar și atunci când el le transformă viața într-un banc porcos cu iepurele și ursul (mie mi s-a părut că putea să fie și veveriță, dar fie și numai de...

mai mult

Totul e relativ

De când merg la spectacol cu conștința faptului că trebuie să scriu despre el, altfel mă uit și mă gândesc. Așa cum i-am mărturisit aseară Mihaelei Endorfine Dancs, Coregrafie de grup m-a îngrijorat din cauza asta. Am plecat din sală cu un sentiment plăcut și cu zâmbetul pe buze din cauza finalului energetic și simpatic, dar cu întrebarea eu ce o să scriu. Ea nu părea îngrijorată din cauza asta, o să scrii despre ce ai simțit, mi-a zis ea cu zâmbetul de șoricel ștrengar pe care i-l cunosc prietenii. Am întrebat-o și pe Mădălina Dan, lângă care am stat...

mai mult

Să nu-ți fie frică de Cristina Maldonado

Eu unul nu mă duc la spectacol pentru a fi abuzat și cred cu tărie că cei mai mulți spectatori sunt de acord cu mine. E o discuție mai veche pe care o am cu creatorii de performance-uri, pe care îi încurajez și pe această cale să ofere dacă nu entertainment, măcar ceva pozitiv. Aveți milă de spectatorii voștri, probabil au avut deja o zi grea la serviciu. Mai adaug că mi-e frică de performance-uri one on one și de cele participative, cu implicarea publicului. Nu-mi place să ies din zona de confort pe care mi-o oferă scaunul de spectator, nu vreau reflectoarele pe mine...

mai mult

România*-Polonia 1:1

În contextul discuțiilor despre publicul de spectacol de dans contemporan și performance, colaborarea dintre Mădălina Dan și Agata Siniarska, Mothers of Steel (Mame de oțel, Polonia/România), e o gură de aer proaspăt - nu mi-ar fi frică să chem la acest spectacol public tânăr sau mai copt. Singura condiție: vii la spectacol cu mintea deschisă. Nu e loc aici pentru bigoți, naționaliști sau alți încuiați. Pentru mine spectacolul a fost prilej de reflecție pe tema mândriei naționale. De unde vine? Ce o justifică? Ce o alimentează? Cum o folosim? Cum o folosesc...

mai mult

Trei paragrafe despre două spectacole

În ultima zi de bienală am constatat o creștere în intensitate a aplauzelor. Tocmai le spusesem acest lucru interpreților coregrafiați de László Fülöp, când pe finalul serii puzzle-ul celor doi Fierbințeanu a ridicat ștacheta încă o dată. Și fiindcă tot am început anticlimactic, e cazul și locul să le mulțumesc tuturor performerilor invitați pe scenă și în sală, publicului și colegilor mei care au lucrat pentru această bienală cu trupul, mintea, dar mai ales cu sufletul. Sper că s-a simțit. Mulțumesc.   Și acum, la cald, în trei paragrafe despre...

mai mult

CNDB, reprezentat de două spectacole la Festivalul CONECTACT de la Târgu Mureș

Producțiile „Coregrafie de grup” (de Mihaela Dancs, 2015) și „Cvartet pentru o lavalieră” (de Vava Ștefănescu, 2008) fac parte din selecția celei de-a cincea ediții a Festivalului Internațional de Teatru CONECTACT, ce va avea loc în perioada 24 - 27 noiembrie 2016, la Târgu Mureș. Spectacolul „Coregrafie de grup” e programat joi, 24 noiembrie, de la ora 17.00, în Sala Mare a Teatrului Național din Târgu Mureș. Cu un concept coregrafic semnat de Mihaela Dancs, „Coregrafie de grup” e realizat și dansat alături de Andreea David, Andreea Novac, Cristian...

mai mult

Now is new, said the mermaid

Buffering: ...100% Ce treabă are una cu alta? Păi, pot să vă zic eu: am cunoscut-o pe Cristina Maldonado prin intermediul proiectorului și, chiar dacă față în față ne-am cunoscut abia când i-am luat interviul, am simțit-o super aproape în fiecare clipă proiecție contra proiecție și filmare contra filmare.  Interacțiunea, în accepțiunea clasică, implică prezență. O prezență cu care suntem obișnuiți. O prezență imediată în sens proxim. Dar artele performative au rolul ăsta și îl vor avea în viitor din ce în ce mai puternic: de confruntare a...

mai mult

Fenomenologia plînsului

La început a fost plînsul Mădălina Dan este artist asociat al CNDB în acest an, iar programul „Amprenta“, curatoriat de ea, este în plină desfăşurare, pre- şi post-Bienală. Împreună cu poloneza Agata Siniarska, ea a creat un performance-plînset, Mothers of ­Steel, care imaginează un viitor feminist în care emoţiile dispar. Mamele de oţel trăiesc într-un univers în care afectul este o convenţie şi de acolo privesc înapoi, la istoria universală şi la cea personală. Spectacolul este un road trip inversat în care ceea ce se parcurge nu este doar...

mai mult