Casa de … bulgari

La spectacolul “Total Damage” am râs în primul rând, la propriu și la figurat. Vecinii noștri de la sud ne-au propus un spectacol despre iubire, schizoid și alert în care ea este frumoasă, cu părul lung și cu o rochie superbă, iar el este nebun, dus și întors. De fapt, ar fi trebuit să spun că el cântă la chitară, pentru că se știe deja, o fată poate ierta orice unui băiat care cântă la chitară. Chiar și atunci când el le transformă viața într-un banc porcos cu iepurele și ursul (mie mi s-a părut că putea să fie și veveriță, dar fie și numai de...

mai mult

Totul e relativ

De când merg la spectacol cu conștința faptului că trebuie să scriu despre el, altfel mă uit și mă gândesc. Așa cum i-am mărturisit aseară Mihaelei Endorfine Dancs, Coregrafie de grup m-a îngrijorat din cauza asta. Am plecat din sală cu un sentiment plăcut și cu zâmbetul pe buze din cauza finalului energetic și simpatic, dar cu întrebarea eu ce o să scriu. Ea nu părea îngrijorată din cauza asta, o să scrii despre ce ai simțit, mi-a zis ea cu zâmbetul de șoricel ștrengar pe care i-l cunosc prietenii. Am întrebat-o și pe Mădălina Dan, lângă care am stat...

mai mult

Să nu-ți fie frică de Cristina Maldonado

Eu unul nu mă duc la spectacol pentru a fi abuzat și cred cu tărie că cei mai mulți spectatori sunt de acord cu mine. E o discuție mai veche pe care o am cu creatorii de performance-uri, pe care îi încurajez și pe această cale să ofere dacă nu entertainment, măcar ceva pozitiv. Aveți milă de spectatorii voștri, probabil au avut deja o zi grea la serviciu. Mai adaug că mi-e frică de performance-uri one on one și de cele participative, cu implicarea publicului. Nu-mi place să ies din zona de confort pe care mi-o oferă scaunul de spectator, nu vreau reflectoarele pe mine...

mai mult

România*-Polonia 1:1

În contextul discuțiilor despre publicul de spectacol de dans contemporan și performance, colaborarea dintre Mădălina Dan și Agata Siniarska, Mothers of Steel (Mame de oțel, Polonia/România), e o gură de aer proaspăt - nu mi-ar fi frică să chem la acest spectacol public tânăr sau mai copt. Singura condiție: vii la spectacol cu mintea deschisă. Nu e loc aici pentru bigoți, naționaliști sau alți încuiați. Pentru mine spectacolul a fost prilej de reflecție pe tema mândriei naționale. De unde vine? Ce o justifică? Ce o alimentează? Cum o folosim? Cum o folosesc...

mai mult

Trei paragrafe despre două spectacole

În ultima zi de bienală am constatat o creștere în intensitate a aplauzelor. Tocmai le spusesem acest lucru interpreților coregrafiați de László Fülöp, când pe finalul serii puzzle-ul celor doi Fierbințeanu a ridicat ștacheta încă o dată. Și fiindcă tot am început anticlimactic, e cazul și locul să le mulțumesc tuturor performerilor invitați pe scenă și în sală, publicului și colegilor mei care au lucrat pentru această bienală cu trupul, mintea, dar mai ales cu sufletul. Sper că s-a simțit. Mulțumesc.   Și acum, la cald, în trei paragrafe despre...

mai mult

CNDB, reprezentat de două spectacole la Festivalul CONECTACT de la Târgu Mureș

Producțiile „Coregrafie de grup” (de Mihaela Dancs, 2015) și „Cvartet pentru o lavalieră” (de Vava Ștefănescu, 2008) fac parte din selecția celei de-a cincea ediții a Festivalului Internațional de Teatru CONECTACT, ce va avea loc în perioada 24 - 27 noiembrie 2016, la Târgu Mureș. Spectacolul „Coregrafie de grup” e programat joi, 24 noiembrie, de la ora 17.00, în Sala Mare a Teatrului Național din Târgu Mureș. Cu un concept coregrafic semnat de Mihaela Dancs, „Coregrafie de grup” e realizat și dansat alături de Andreea David, Andreea Novac, Cristian...

mai mult

Now is new, said the mermaid

Buffering: ...100% Ce treabă are una cu alta? Păi, pot să vă zic eu: am cunoscut-o pe Cristina Maldonado prin intermediul proiectorului și, chiar dacă față în față ne-am cunoscut abia când i-am luat interviul, am simțit-o super aproape în fiecare clipă proiecție contra proiecție și filmare contra filmare.  Interacțiunea, în accepțiunea clasică, implică prezență. O prezență cu care suntem obișnuiți. O prezență imediată în sens proxim. Dar artele performative au rolul ăsta și îl vor avea în viitor din ce în ce mai puternic: de confruntare a...

mai mult

Fenomenologia plînsului

La început a fost plînsul Mădălina Dan este artist asociat al CNDB în acest an, iar programul „Amprenta“, curatoriat de ea, este în plină desfăşurare, pre- şi post-Bienală. Împreună cu poloneza Agata Siniarska, ea a creat un performance-plînset, Mothers of ­Steel, care imaginează un viitor feminist în care emoţiile dispar. Mamele de oţel trăiesc într-un univers în care afectul este o convenţie şi de acolo privesc înapoi, la istoria universală şi la cea personală. Spectacolul este un road trip inversat în care ceea ce se parcurge nu este doar...

mai mult

Vava Ştefănescu şi 8 lucruri pe care merită să le ştiţi despre ea

Impreuna cu echipa pe care o conduce la Centrul National al Dansului Bucuresti, Vava Stefanescu misca orasul catre CNDB. Cu spectacolele pe care le coregrafiaza si in care danseaza uneori, misca publicul prin sinceritate si inteligenta. 1. Cuvinte cu care asociaza dansul Neuroni. Idei. Bucurie. Prapastie, pentru ca pe scena te arunci intr-o prapastie si te salvezi cu ce iese din tine in modul cel mai onest. Cred ca pentru asta vin oamenii la spectacole – pentru acel lucru extraordinar, necunoscut, care iese la suprafata si se transmite doar in anumite conditii. Iar prima conditie...

mai mult

Plânsul mamelor de oţel

Două femei stau întinse pe jos, pe o parte, cu fața la podea și mâinile la spate. Poartă salopete bleumarin, ca muncitoarele dintr-o fabrică socialistă. Sandalele sunt, însă, futuriste: au talpa de bocanc, zimțată, și fața model plasă. Într-un colț al scenei, pe un ecran, se văd fețele robotizate ale celor două personaje, reduse la două „afectivități artificiale” - Fembot A.E. și Omnipresence. Dintr-un difuzor se aude -that was before identification, that was before army, that was before probability, that was before application, that was before nostalgia, that...

mai mult

Văzut la CNDB

Cronici de spectacol scrise de spectatori #vazutlaCNDB   Visează, îndrăznește, scrie   Dacă dansatorul sau coregraful visează, îndrăznește, dansează, atunci spectatorul vede, gândește, consemnează. Ne propunem să te încurajăm să scrii despre spectacolele de dans contemporan pe care le-ai văzut la Centrul Național al Dansului București (CNDB). Participă, implică-te, scrie-ne ceva frumos, despre ce simți, ce amintiri sau ce vise îți stârnește spectacolul, spune-ne unde plutești în timpul unui spectacol. Dacă vrei, ai locul și ocazia să creezi...

mai mult

„Nu toţi sunt eroi” la Infinite Dance Festival

Cristina Lilienfeld şi Smaranda Găbudeanu vor prezenta spectacolul „Nu toţi sunt eroi” în cadrul celei de-a doua ediţii a festivalului de dans şi arte Infinite Dance Festival, organizat între 26 şi 30 octombrie de Teatrul „Szigligeti Színház” din Oradea. Într-un comunicat oficial, organizatorii festivalului spun că „succesul primei ediții ne-a determinat să continuăm misiunea de promovare a diferitelor forme de dansuri, astfel în programul acestei ediții, folclorul, clasicul și contemporanul se îmbină într-un mod armonios atât în oferta de spectacole...

mai mult

Centrul Naţional al Dansului Bucureşti caută voluntari pentru prima Bienală Regională de Coregrafie

„RE//Dance”, ediţia-pilot a Bienalei Regionale de Coregrafie, va avea loc între 1 şi 6 noiembrie 2016 şi va include spectacole şi performance-uri din 6 ţări din Europa Centrală și de Est. Căutăm o echipă de voluntari care să ne dea o mână de ajutor pentru organizarea și buna desfășurare a spectacolelor, primirea (călduroasă), orientarea și acomodarea artiștilor din țările partenere, promovarea evenimentului ș.a.   Centrul Național al Dansului le oferă voluntarilor acces gratuit la toate evenimentele din cadrul Bienalei și la producțiile din...

mai mult

La capătul șantierului performativ „CNDB, instituție de stat”

La capătul șantierului performativ „CNDB, instituție de stat”, coordonat de performera și arhitecta Andreea David între 16 și 21 august, Centrul Național al Dansului București s-a procopsit cu o super-colecție de scaune create de autori dintre cei mai diverși ca profil și gusturi, dar reuniți de pasiunea pentru meșterit și experimentat. Ele vor fi protagonistele unei expoziții prezentate de CNDB în cadrul celei de-a zecea ediții a „Nopții albe a galeriilor”, în seara zilei de 30 septembrie. Text: Alex Bălă Foto: Alina Ușurelu Articol integral pe...

mai mult

Dansul contemporan intră în sfârşit pe uşa din faţă

~Se zice că nu e pentru toată lumea; poate, dar cu siguranţă e pentru fiecare. Cei care l-au văzut, ori îl desfid (urăsc) pentru că „nu au înțeles”, ori îl iubesc la nebunie pentru că nu îl înțeleg. Cu toții suntem un pic confuzi la primul contact cu el. Este făcut să fie văzut de mai multe ori; nu poți prinde tot dintr-o singură privire și nu te lasă în pace după ce l-ai cunoscut. Deși este parte din natura umană, (aproape) tot ce vezi la el pare să-l facă atât de străin, de elitist, îl face atât de eficient, atât de subtil conectat; pentru că se...

mai mult

Making Her Mark: Amprenta Madalina Dan

Madalina Dan's newest performances and collaborations, as well as some of her older productions are opening in Romania at the National Center of Dance in Bucharest (CNDB) this fall. These events are starting on October 17 to November 20, 2016. Everything will be under the umbrella of the center’s revamped curatorial project Amprenta.   Amprenta, literally meaning both fingerprint and mark, has initially started in 2008 by giving a number of Romanian performers card blanche to put together a showcase of guest and their own shows, in order to both attract the public, and better...

mai mult

Sala "Omnia" trece in administrarea Centrului National al Dansului din Bucuresti

Sala Omnia trece din administrarea Operei Nationale din Bucuresti in administrarea Centrului National al Dansului Bucuresti (CNDB), potrivit unei hotarari de Guvern aprobata in sedinta de joi. CNDB este singura institutie publica de cultura aflata in subordinea Ministerului Culturii creata cu scopul de a sustine, dezvolta si promova dansul contemporan. Atribuirea salii Omnia in administrarea Centrului va facilita buna desfasurare a activitatilor acestei institutii, intre care programe si proiecte care contribuie la crearea unui mediu favorabil dialogului, reflectiei si dezbaterii, cu...

mai mult

Dansînd prin memorie - Oana Stoica

”CNDB a demarat un program de recuperare a istoriei dansului contemporan autohton într-o formulă performativă, cu reconstituiri ale unor spectacole legendare (precum Ciocanul fără stăpîn al lui Stere Popescu) sau prin show-uri care conţin profilul performativ al unor artişti (Esther Ma­gyar, Trixy Checais, Lizica Codreanu, Floria Capsali, Vera Proca-Ciortea, Ioan Tugearu). Pentru aceste spectacole s-a lucrat cu elevi de la Liceul de Coregrafie „Floria Capsali“ din Bucureşti. Astfel, demersul scoate la lumină momente şi personalităţi ale dansului cu ajutorul tinerei...

mai mult

5 coregrafii, 8 artiști, un corp

Un corp masculin gol se conturează în lumină, sub o pădure amenințătoare de reflectoare coborâte asupra lui. Un alt corp dansează o poezie sub o ramură de copac. Un corp de bărbat și un corp de femeie se ceartă și-și își cad unul altuia în brațe, ca un singur corp. Un corp înfășurat într-o pelerină de ploaie se desfășoară din ea și te țintuiește cu privirea. Un corp gol de femeie se târăște prin praf, îmbrăcat în straturi artificiale de piele. 8 coregrafi și dansatori din 5 țări au călătorit cu 5 momente coregrafice scurte, de 10-20 de minute...

mai mult

Cronică: Fapte VitejEȘTI – spectacol de dans și umbre pentru copii

Dacă sunteți în căutarea unui spectacol de calitate, în care emoția, sensibilitatea, umorul sunt reunite inteligent într-o experiență ce se adresează deopotrivă copiilor și adulților, vă recomand cu mare drag spectacolul-performance de dans şi umbre pentru copii Fapte vitejEȘTI, o producție PETEC (Asociaţia pentru Teatru şi Carte) realizată cu susținerea CNDB (Centrul Național al Dansului București) și finanțare ArCub.   articol integral pe roatamare.com

mai mult