Mădălina Dan: „Abordez tactilitatea și corporalitatea într-o societate care le marginalizează”

Mădălina Dan este o coregrafă preocupată de explorarea unor cadre și contexte corporale ignorate. Propune o practică experiențială cu accent pe potențialul nevalorizat al corpului, în care tot ce ține de personal și subiectiv este integrat subtil în construcția performance-urilor. În 2016 este artistă asociată a Centrului Național al Dansului. Pe 5 noiembrie, la CNDB, are lor premiera celui mai recent spectacol creat de Mădălina Dan împreună cu artista poloneză Agata Siniarska – Mothers of Steel.

În 2016 ești artistă asociată a Centrului Național al Dansului București. Cum ai gândit proiectul tău curatorial și ce ți s-a părut relevant să incluzi în el?

Programul curatorial cuprinde o parte educaţională bazată pe ateliere, pe prezentări de artist şi pe metodologie, pe lecture-uri, toate gândite într-un format care vrea să evite unidirecţionalitatea şi ierarhizarea. Acest program este o propunere formativă deopotrivă pentru artiştii şi teoreticienii invitaţi. Invitaţii mei sunt artiști și mentori pe care i-am intâlnit în cadrul masteratului SoDA – Solo Dance Authorship – pe care l-am urmat la Berlin între 2014-2016.

Am gândit acest cadru ca un schimb de practici și informație, o intâlnire între artiști si teroreticieni din Berlin și scena artistică din România. Pe parcursul mai multor luni, am propus o serie de cinci laboratoare. Două sunt ateliere de dans, de tehnici şi principii de mișcare „Skinner Release”, „instant composition”, „Bartenieff”, „Laban Movement Analysis”, introduse de doi dintre cei mai importanţi pedagogi de dans contemporan ai momentului – Bettina Neuhaus şi Jan Burkhardt.

Celelalte trei se concentrează pe abordări metodologice, teoretice şi discursive, adresate practicienilor şi noii generaţii de coregrafi şi artişti ai scenei de dans româneşti. Invitate sunt: Siegmar Zacharias, Constanze Schellow, Martina Ruhsam. Cele trei vor susţine lecture-uri în care vor aborda discursiv problematici adresate în ateliere, dar vor propune şi o contextualizare mai generală în zona teoriei artei.

Programul curatorial mai cuprinde o parte educaţională care constă într-o mini-stagiune cu spectacolele produse în Programul SoDA. Artiştii invitaţi (Andrew Kerton, Joshua Rutter, Ivo Serra, Allison Peacock şi eu) vor avea o serie de întâlniri/prezentări cu comunitatea de dans locală care urmăresc reperarea diferitelor abordări şi tipuri de interogaţie asupra corpului şi performativităţii. În egală măsură, cadrul acesta este un schimb de experienţe şi contexte cultural-artistice şi socio-politice, de similitudini, diferenţe, contaminări între procese artistice.

A treia parte va consta în prezentarea la CNDB, în cadrul programului Amprenta, a ultimelor mele lucrări (Mothers of Steel, în colaborare cu Agata Siniarska, şi All that Mattered, în colaborare cu Sergiu Matis), dar şi a unor spectacole şi colaborări mai vechi, alături de Mihaela Dancs – (anti)aging şi de Ciprian Mureşan – Dominic Stanca.

Citește continuarea pe artapolitica.ro.