Vi 25.05.2018    20:00

Remembering 1918 / European Dreams of Becoming Modern, 25-28 mai 2018, Bruxelles

În anul dedicat Centenarului Marii Uniri, Centrul Național al Dansului București – CNDB, în parteneriat cu Institutul Cultural Român – Bruxelles participă la evenimentul  „Too Soon Too Late. Performative dialogue”, parte a proiectului de cooperare europeană  „Remembering 1918 / European Dreams of Becoming Modern”, cu reconstrucţia scenică a spectacolului Ciocanul fără Stăpân, realizată de Florin Flueraş şi Brynjar Badlien.

Inițiat și organizat de către Arts and Theatre Institute, Cehia, „Remembering 1918 / European Dreams of Becoming Modern”  va avea loc la BOZAR (Palais des Beaux-Arts) din Bruxelles, în data de 26 și 27 mai 2018. Evenimentul reunește artiști din Austria, Belgia, Republica Cehă, Ungaria, Lituania, Polonia, România și Slovacia.

Cele trei reprezentații ale spectacolului „Ciocanul fără stăpân” vor avea loc sâmbătă, 26 mai 2018, 17:00-18:30 și duminică, 27 mai 2018, 16:00-17:30 & 19:30-21:00. Biletele se pot cumpăra online la BOZAR și la casa de bilete a BOZAR.

 

1918 marcheză nu numai nașterea noilor state naționale, ci este un puternic simbol al dorinței lumii europene de a construi un viitor mai bun și de îmbrățișa modernitatea. În anii ce au urmat declarației de independență, în întreaga regiune au avut loc profunde schimbări sociale și politice: se creează democrațiile, se testează limitele politicilor de masă, se inventează statul social și, nu în ultimul rând, experimentarea fără precedent în artă, științe și tehnologii care continuă să inspire și azi  lumea întreagă.

Ce am păstrat din acea perioadă? Care este înțelesul anvagardelor? Și care este rolul memoriei istoriei în artă în ziua de azi? „Too Soon Too Late” răspunde acestor întrebări prin expoziția performativă care reflectă schimbările formative ce au avut loc în acești 100 de ani în „Noua Europă” și în egală măsură moștenirea avangardei, trei  generații mai târziu.

Florin Flueraș și Brynjar Bandlien readuc  în atenția publică lucrarea originală a coregrafului avangardist Stere Popescu „Ciocanul fără stăpân”, un spectacol de reală temeraritate artistică, realizat în 1965, pe muzica lui Pierre Boulez, prezentat în premieră la Festivalul Internațional de Dans de la Paris, care a reușit să provoace, prin ineditul său, deopotrivă scandal și succes. În 2009, Florin Flueraș și  Brynjar Bandlien realizează reconstrucţia scenică a spectacolului în cadrul programului „What to affirm, what to perform/cartografierea istoriei invizibile”, și este reluat cu succes în 2015, în cadrul proiectului CNDB – „Time Dance Connection. Bucharest in action”.

 

„What to affirm, what to perform/cartografierea istoriei invizibile” este un amplu program desfășurat pe parcursul a doi ani, organizat în 2008 de Tanzquartier Wien și CNDB, Centre for Drama Art Zagreb și Revista Maska – Ljubljana, în cooperare cu Allianz Kulturstiftung. Programul s-a născut din nevoia de a recupera și înțelege trecutul coregrafic și performativ din spații geografice precum România, Austria, Croația sau Slovenia, trecând prin travaliul intens și foarte dificil de recuperare a istoriei „invizibile”, „ascunsă” în arhive și biblioteci publice, dar mai ales private, și totodata în istorisirile depozitate în memoria subiectivă a puținilor martori existenți.

Florin Flueraș este artist coregraf cu un portofoliu de proiecte în care artele vizuale se împletesc cu teoria socială și cu dansul contemporan. Activ în cadrul programelor CNDB și în centre de artă din Austria, Belgia, Germania, Olanda, Florin Flueraș este pasionat de tehnici de respirație și meditație și de concepte și practici precum Body Mind Centering, Șamanism și Yoga. Împreună cu Alina Popa, artistul dezvoltă tehnica sub numele de Unsorcery (Biosorcery la început) și realizează proiecte în colaborare, printre care se numără Military Performance (2010), Second Body, End Pit (2013) și Dead Thinking (2014).

Brynjar Åbel Bandlien, artist coregraf cu studii de balet clasic în Norvegia și în Germania, colaborează cu nume importante precum Philipp Gehmacher, Manuel Pelmuş, Jennifer Lacey, Vera Mantero și Raimund Hoghe. În perioada 2004-2010, Brynjar Bandlien lucrează şi trăiește în Bucureşti, unde contribuie la construcţia CNDB. În 2008 artistul curatoriază programul „Zilele strâmbe” și, în calitate de coregraf, realizează spectacolul Still. În decembrie 2016, Brynjar Bandlien primește premiul CNDB pentru „implicarea în dansul contemporan românesc ca deschizător de drumuri la începutul unei noi etape”.

Notă pentru ziarişti: Vineri, 25 mai 2018, ora 20:00 va avea loc o conferință de presă. Informaţii suplimentare şi cereri de interviuri se fac la ICR Bruxelles:bruxelles@icr.ro

 

Foto credits - Arts and Theatre Institute (Cehia)/Alina Ușurelu